Bezpieczeństwo. Bank Nowy S.A.

Poznaj zasady bezpieczeństwa i nie daj się oszukać

W banku nowym stawiamy na najwyższe standardy, aby ograniczyć ryzyko nadużyć finansowych oraz zwiększyć poziom bezpieczeństwa środków finansowych zgromadzonych na Twoim rachunku.

Ważna jest również Twoja wiedza o aktualnych zagrożeniach i sposobach ich zapobiegania. Zapoznaj się z treściami jakie dla Ciebie przygotowaliśmy. Aktualne zagrożenia i metody zapobiegania Czytaj więcej

Popularne metody oszustw

Podstawy bezpieczeństwa - Jak uchronić się przed oszustwem?

Bądź podejrzliwy: Pamiętaj to Ty jesteś dla siebie najlepszą ochroną.

  • Zawsze dokładnie czytaj komunikaty i sprawdzaj transakcje, które potwierdzasz za pośrednictwem kodów SMS, w szczególności zwróć uwagę na numer rachunku odbiorcy i kwotę realizowanej operacji.
  • Nie loguj się do bankowości elektronicznej, jeśli korzystasz z komputerów znajdujących się w miejscach publicznych (np. w pracy, w bibliotece, na uczelni).
  • Sprawdzaj czy strona logowania jest autentyczna - adres powinien zaczynać się od https://, a strona powinna posiadać certyfikat bezpieczeństwa SSL wydany dla Banku Nowego S.A..
  • Nie udostępniaj osobom trzecim danych służących do logowania (login, hasło kod PIN do bankowości).
  • Nie loguj się na konto w Banku na stronie, na którą zostałeś przekierowany po wejściu w link otrzymany w wiadomości e-mail, SMS lub po zeskanowaniu kodu QR.
  • W ustawieniach na stronie bankNOWY24 wybierz opcję logowania z hasłem maskowanym.
  • Nigdy nie loguj się do bankowości elektronicznej, kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu.
  • Nie instaluj żadnych programów służących do udostępniania zdalnego puplpitu (np. TeamViewer, AnyDesk).
  • Regularnie skanuj swoje urządzenie za pomocą oprogramowania antywirusowego, aby sprawdzić, czy nie zostało zainfekowane.
  • Nie ulegaj presji czasu. Jeżeli ktoś namawia Cię na działania już/teraz, wskazuje na szansę szybkiego zarobku, ale wymaga natychmiastowego działania (np. opłaty, przelewu, podania danych) to najprawdopodobniej oszustwo.
  • Daj sobie czas na analizę dokumentów oraz świadomą decyzję, zadzwoń i zweryfikuj poprawność swojego działania, sprawdź w Internecie czy to nie oszustwo.

Bank Nowy nie wysyła wiadomości e-mail, zawierających link, w które należy kliknąć!

Rozmowy telefoniczne

  • Jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz - rozłącz się!
  • Nie podawaj nieznajomym informacji na swój temat
  • Nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu i hasła do bankowości internetowej, pełnego numeru karty, trzycyfrowego kodu z karty CVV ani PIN-u do karty czy bankowości elektronicznej.
  • Nie przekazuj pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za Twoich krewnych lub za pracowników np. banku, policji. Pamiętaj! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych sprawach.
  • Nigdy nie podawaj przez telefon żadnych kodów autryzujących SMS.
  • Nie daj się zastraszyć. W razie jakichkolwiek wątpliwości rozłącz się i zadzwoń samodzielnie do podmiotu/firmy, który próbował się z Tobą skontaktować. Nie oddzwaniaj jednak na wcześniejszy numer, z którego ktoś dzwonił do Ciebie - sprawdź go samodzielnie na oficjalnej stronie dzwoniącego.

Otrzymane wiadomości

  • Nigdy nie loguj się na konto w banku z linka otrzymanego mailem, SMS-em, czy poprzez komunikator.
  • Skontaktuj się z podmiotem/firmą, od której otrzymałeś podejrzaną wiadomość. Nie dzwoń i nie odpisuj na numer, z którego otrzymałeś wiadomość - sprawdź kontakt na oficjalnej stronie usługodawcy.
  • Nie podawaj swoich danych osobowych i/lub logowania na stronach, na które zostajesz przekierowany po kliknięciu w link.
  • Uważnie czytaj wszystkie SMS-y z banku oraz komunikaty autoryzacyjne. Nigdy nie akceptuj operacji i transakcji, których nie rozpoznajesz.

Podstawy bezpieczeństwa - Jak uchronić się przed oszustwem?

Blokowanie dostępu do instrumentów płatniczych

Bankowość elektroniczna BankNowy24

W jakiej sytuacji należy zablokować dostęp?
  • wystąpienia na rachunku nieznanych operacji,
  • otrzymania wiadomości SMS z kodem autoryzacyjnym pomimo nie dokonywania żadnych operacji,
  • utraty środków na rachunku,
  • podejrzenia posiadania danych do logowania do bankowości elektronicznej przez osoby trzecie.
Jak zablokować dostęp?
  1. Wejść na stronę logowania do serwisu - www.banknowy24.pl,
  2. Wybrać opcję "Zablokuj dostęp",
  3. Wprowadzić numer login, który ma zostać zablokowany,
  4. Wprowadzić ostatnio używane hasło do logowania,
  5. Wybrać przycisk "Zablokuj",
  6. Zweryfikować czy wyświetlony komunikat potwierdza zablokowanie dostępu do serwisu.

Zablokowanie dostępu jest bezpłatne. Po zablokowaniu dostępu należy poinformować o tym fakcie Bank Nowy S.A. za pośrednictem jednego z niżej wymienionych kanałów komunikacji:

lub udać się do najbliższej placówki Banku Nowego S.A. w celu wydania nowego hasła do serwisu.

Karta płatnicza

W jakiej sytuacji należy zastrzec kartę?
  • utraty karty płatniczej,
  • otrzymania wiadomości SMS z kodem autoryzacyjnym (3D Secure) pomimo nie dokonywania żadnych operacji kartą,
  • podejrzenia posiadania danych karty przez osoby trzecie (w tym np. uzyskaniu informacji o wycieku danych z serwisów internetowych).
Jak zastrzec kartę płatniczą?

W celu zastrzeżenia karty płatniczej należy skontaktować się telefonicznie z Centrum Komunikacji Santander Bank Polska S.A. na numer telefonu:

+48 61 8 565 278

Zastrzeżenia w formie telefonicznej można dokonać 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Kartę płatniczą można również zastrzec w dowolnej placówce Banku Nowego S.A., w godzinach jej funkcjonowania.

Materiały do pobrania