Najczęściej zadawane pytania
-
Obsługa konta przez internet
-
- Co to jest SWIFT?
-
SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) - jest systemem wymiany informacji pomiędzy bankami z różnych krajów. Kod SWIFT nazywany jest również jako BIC code lub BANK code. Kod SWIFT jest ciągiem znaków identyfikującym banki. Ma on zastosowanie przy przelewach międzynarodowych. Kod SWIFT zawiera 8 lub 11 znaków i jest unikalny dla każdego banku (w przypadku 8 znaków – jest to zazwyczaj kod centrali, 11 znaków – kod oddziału danego banku) W celu prawidłowej realizacji przekazu zagranicznego na rachunek w PBSBanku należy podać kod SWIFT: POLUPLPR Więcej informacji na: http://www.swift-iban.com/
- W jakich godzinach w Banku Nowym S.A. realizowane są przelewy?
-
Bank Nowy S.A. realizuje przelewy poprzez KIR (Krajowa Izbę Rozliczeniową) zgodnie z tzw. Sesjami Elixir. Godzina realizacji przelewu jest uzależniona zarówno od banku, z którego wykonywany jest przelew jak i od banku, który go przyjmuje. Sesje przelewów wychodzących w Bank Nowy S.A. realizowane są w następujących godzinach: I sesja KIR do godz. 7:25, II sesja KIR do godz. 10:55, III sesja KIR do godz. 13:55 Przyjmowanie przelewów w Bank Nowy BFG S.A. odbywa się w następujących godzinach: I sesja KIR do godz. 12:00, II sesja KIR do godz. 16:00, III sesja KIR do godz. 18:00 Godziny wysyłania i przyjmowania przelewów mogą być w innych bankach zróżnicowane.
-
Konta
-
- Czy mogę otworzyć rachunek wspólny?
-
Tak, rachunek możesz otworzyć jako konto indywidualne lub z jednym współposiadaczem (nawet z osobą małoletnią, jeżeli jesteś jej przedstawicielem ustawowym).Rachunek wspólny może być prowadzony tylko dla osób o tym samym statusie dewizowym. Istnieje także możliwość ustanowienia Pełnomocnika do dysponowania środkami na rachunku.
- Co to jest numer IBAN?
-
IBAN jest międzynarodowym standardem numeru rachunku bankowego. Służy do oznaczania rachunków bankowych zarówno osób fizycznych jak i prawnych, prowadzonych przez daną instytucję finansową, najczęściej bank. IBAN jest to więc numer charakteryzujący konto i bank w przelewach międzynarodowych. IBAN (ang. International Bank Account Number - Międzynarodowy Numer Rachunku Bankowego) to międzynarodowy standard numeracji kont bankowych. Numer IBAN składa się z dwuliterowego ISO 3166-1 kodu kraju, po którym następują dwie cyfry sprawdzające (kontrolne)i do trzydziestu znaków alfanumerycznych określających numer rachunku, określanych jako BBAN (ang. Basic Bank Account Number - Podstawowy Numer Rachunku Bankowego). Decyzja o długości tego bloku należy do poszczególnych krajów z tym, że dany kraj musi posiadać jedną, określoną długość. W BBAN musi się zawierać unikatowy kod identyfikujący bank, o określonej długości i określonej cyfrze, od której się on rozpoczyna. Jego pozycja i długość również zależy od danego kraju. IBAN rachunku w Polsce to: PL + nr rachunku w formacie NRB (28 znaków). Więcej informacji na: http://www.swift-iban.com/
- Czy środki zdeponowane w Bank Nowy S.A. są bezpieczne?
-
Bank Nowy S.A. należy do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, który zapewnia stabilność systemu bankowego. Bankowy Fundusz Gwarancyjny w razie upadłości banku wypłaca środki gwarantowane do wysokości ustawowo określonych kwot. Kwota depozytów nieprzekraczająca równowartości w złotych 100 000 euro jest gwarantowana w całości. Ochronie podlegają imienne depozyty złotowe i walutowe: - osób fizycznych, - osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, - jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną, szkolnych kas oszczędnościowych i pracowniczych kas zapomogowo- pożyczkowych. Więcej informacji na stronie BFG.
-
Karty
-
- Jaka jest zasada rozliczania transakcji kartowych dokonanych za granicą?
-
Płacąc kartą VISA za granicą w walutach innych niż EURO transakcja rozliczana jest następująco: - z waluty danego kraju na EURO według kursu Visa, który nie jest możliwy do sprawdzenia - następnie EURO na PLN według kursu z dnia wymiany obowiązującego w danym dniu dla dewiz w Santander Bank Polska S.A. (kurs ten jest zbliżony do średniego kursu NBP w danym dniu).
- Gdzie mogę odblokować kartę płatniczą, która została zablokowana na wskutek wprowadzania błędnego PIN-u?
-
Kartę można odblokować telefonicznie w Biurze Obsługi Klienta od poniedziałku do soboty w godzinach od 7.00 do 23.00 prócz niedziel i świąt pod numerem Infolinii 801 372 772 (połączenia krajowe) lub +48 13 46 55 750 (połączenia z zagranicy).
- Gdzie mogę zastrzec kartę płatniczą?
-
W przypadku utraty karty można ją zastrzec telefonicznie - w Centrum Kart : +48 61 856 52 78 (czynne całą dobę) - w Biurze Obsługi Klienta od poniedziałku do soboty w godzinach od 7.00 do 23.00 prócz niedziel i świąt pod numerem Infolinii 801 372 772 (połączenia krajowe) lub +48 13 46 55 750 (połączenia z zagranicy). - osobiście w dowolnej placówce Banku Nowy S.A. Telefoniczne zgłoszenie zastrzeżenia karty Klient ma obowiązek w terminie 7 dni potwierdzić pisemnie w placówce.