Jakie dane trafiają do KRD?
W ustawie Prawo bankowe art. 105 ust. 4a-4c mówią o tym, że banki mogą
udostępniać biurom informacji gospodarczej dane o zobowiązaniach powstałych
z tytułu umów związanych z dokonywaniem czynności bankowych, jeżeli umowy
te zawierają klauzule informujące o możliwości przekazania danych do tych biur.
Klauzule zawierają informacje o warunkach, na jakich banki przekazują dane do
biura informacji gospodarczej, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 1 ustawy
o udostępnianiu informacji gospodarczych. Banki mogą przekazać informacje
także o oparciu o Bankowy Tytuł Egzekucyjny, jeżeli jest on zaopatrzony w klauzulę wykonalności.
Dane KRD
BANK może przekazać do biura informacje gospodarczą, gdy spełnione
są następujące warunki:
- zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym,
- łączna kwota zobowiązań dłużnika niebędącego konsumentem wynosi
- co najmniej 500 zł,
- łączna kwota zobowiązań dłużnika będącego konsumentem wynosi
co najmniej 200,00 zł,
- świadczenie jest wymagalne od co najmniej 60 dni,
- upłynął co najmniej miesiąc od wysłania listem poleconym, na adres
dłużnika lub doręczenia do rąk własnych wezwania do zapłaty zawierającego
- ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura.
Jeżeli zobowiązanie zostało stwierdzone tytułem wykonawczym, informację
o nim można przekazać już po upływie 14 dni od wysłania listem poleconym
lub doręczenia do rąk własnych pisma zawierającego ostrzeżenie o zamiarze
przekazania danych do biura.
Odebranie przez dłużnika wezwania nie jest warunkiem koniecznym do
umieszczenia go w KRD.
Przetwarzanie danych
Jeśli zobowiązanie stanowiące przedmiot wpisu zostało spłacone,
informacja gospodarcza powinna zostać usunięta z bazy danych KRD. Należy
jednak pamiętać, że obowiązki aktualizacyjne leżą po stronie wierzyciela.
Szczegółowo obowiązki wierzyciela określa art. 30 pkt 1 ustawy o udostępnianiu
informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku.
Jeśli więc zobowiązanie wygasło należy zwrócić się do wierzyciela z żądaniem
usunięcia lub aktualizacji informacji gospodarczej. Jeśli wierzyciel nie zrobi tego
w ustawowym terminie (14 dni), konsument ma prawo złożyć zawiadomienie
o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury lub Policji.
Biuro z własnej inicjatywy zawiesza lub usuwa wpis w ściśle określonych
przypadkach. Obowiązki Biura w zakresie usuwania informacji gospodarczych
określa szczegółowo art. 31 ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
i wymianie danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku. Wpis dotyczący przedsiębiorcy może zostać zawieszony przez Biuro na czas rozpatrywania
zarzutu, wyłącznie jeśli złożył on wniosek o usunięcie/aktualizację informacji gospodarczej i dołączył do niego dokumenty, z których wynika, że zobowiązanie
nie istnieje lub jeśli z treści otrzymanego wniosku wynika brak współpracy między stronami. Z nieistnieniem zobowiązania mamy do czynienia wtedy, gdy nie ma umowy łączącej strony lub dłużnik jest w posiadaniu prawomocnego wyroku stwierdzającego nieistnienie zobowiązania, a mimo to jedna ze stron żąda od drugiej zapłaty.
KRD nie zajmuje się rozstrzyganiem sytuacji spornych (np. niezapłacona
faktura za źle wykonaną usługę).
Biuro nie ma do tego ani kompetencji ustawowych, ani narzędzi prawnych.
W przypadku nieistnienia zobowiązania obowiązuje następująca procedura
rozstrzygania zarzutów przez Biuro:
1. Należy przesłać do Biura „Wniosek o usunięcie lub aktualizację
informacji gospodarczych". Wniosek jest dostępny na stronach
internetowych KRD w zakładce „dokumenty".
2. Wypełniony wniosek oraz dokumenty, z których wynika,
że zobowiązanie nie istnieje należy przesłać listownie na adres:
Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A. ul. Armii Ludowej
21 51-214 Wrocław.
3. O ile załączone dokumenty potwierdzają fakt nieistnienia zobowiązania KRD
na czas rozpatrywania zarzutu zawiesza wpis.
4. Biuro wzywa wierzyciela do dostarczenia wszystkich dokumentów
potwierdzających istnienie zobowiązania.
5. KRD dokonuje oceny przesłanych przez strony dokumentów i podejmuje
decyzję w kwestii zasadności złożonego wniosku. Jeśli potwierdzony został fakt
nieistnienia zobowiązania, informacja gospodarcza zostanie usunięta przez Biuro.
6. Z uwagi na bezpieczeństwo poufnych informacji, wszelka korespondencja
z dłużnikiem odbywa się wyłącznie pocztą (list polecony).
7. Pisma są wysyłane na podany przez wnioskującego adres do korespondencji.